الملخص
الأهداف: هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على صعوبات تدريس التعبير الكتابي في اللغة الإنكليزية للمرحلة الثانوية في ظلّ التعليم عن بُعد وسبل تطويرها.
المنهجية: تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي، من أجل تحليل بيانات الدراسة والإجابة عن أسئلتها واختبار فرضياتها ومن ثم الوصول إلى النتائج والتوصيات. واعتمدت الاستبيان كأداة للدراسة تم توزيعها على (200) من مدرسي اللغة الإنكليزية للمرحلة الثانوية في مدارس الفلوجة، تم تحليلها من خلال برنامج برنامج الرزم الإحصائية للعلوم الاجتماعيةspss.
النتائج: بعد تحليل البيانات احصائياً تبين أن صعوبات التعليم عن بعد للمعلم كانت منخفضة بعكس الطالب ويعود ذلك لعدة أسباب منها الانتقال من مدرسة لأخرى وعدم التركيز خلال فترة الدراسة وعدم ربط الخبرات السابقة مع خبرة المعرفة الحالية، أما صعوبات تعليم المادة فجاءت من خلال قلة الأساليب الداعمة للدارسة وعدم توفر منهاج معاصر بتناسب مع التعليم عن بعد، أما صعوبات التقييم فكانت كبيرة وذلك لكثرة أعداد الطلاب في الصف الواحد. كما خلصت الدراسة لتوصيات عدة.
- Al-Khayyat, A. S. J. (2020). Exploring the Educational Digital Learning Systems Utilized by EFL Postgraduate Students During the Covid19 Pandemic Quarantine. PalArch's Journal of Archaeology of Egypt/Egyptology, 17(6), 11481-11488.
- Al-Khayyat, A. S. J. (2021). The Electronic Platforms Effect on English Language Teaching Strategies. Journal of Al_Anbar University for Language and Literature, (34).
- Alsubaie, A., & Madini, A. A. (2018). The effect of using blogs to enhance the writing skill of English language learners at a Saudi university. Global Journal of Educational Studies, 4(1), 13-30.
- Andrews, R., Torgerson, C., Beverton, S., Freeman, A., Locke, T., Low, G., & Zhu, D. (2006). The effectiveness of the use of ICT in the teaching of writing: A meta-analysis. Research evidence in education library.
- Jameel, A. (2021). Investigating Postgraduate Students’ Perceptions Toward Learning ESP Via Google Classrooms Platform. Journal of Tikrit University for Humanities, 28 (3) 77-67
- Jameel, A., Hikmat, A, Shurafa, B. (2020). The Obstacles That Encounter Postgraduate Students in The Colleges of Physical Education Using Digital Learning Platforms During The COVID-19 Pandemic Quarantine. مجلة كلية المعارف الجامعة, 31(1), 327-332.
- Schleppegrell, M. J., & de Oliveira, L. C. (2006). An integrated language and content approach for history texts: A study of grammatical metaphor in a social studies classroom. Linguistics and Education, 17(3), 243-271. https://doi.org/10.1016/j.linged.2007.01.001
- Shaywitz, S. E., & Shaywitz, B. A. (2005). Dyslexia (specific reading disability). Biological psychiatry, 57(11), 1301-1309.
- Abu Razouk, Ibtihal. (2020). The impact of electronic blogs on developing written expression skills, research published in the Al Ain University Journal of Business and Law
- Baroud, M. (2017). Writing in the Lebanese curriculum: Exploring teachers’ perceptions and practices. Journal of Educational and Social Research, 7 (1), 135-142
- Hussein, and Harith Ali. (2021). The effect of the SCAMPER and brainstorming strategies on developing contemplative thinking and academic achievement in written expression among second-grade Islamic students (Baghdad - Iraq 2020) (PhD thesis, University of Jazira).
- Halima, Fadi. (2018): Difficulties in learning the English language from the point of view of teachers and parents. Research published in Generation Journal of Humanities and Social Sciences, Issue 48, Page 39, University of Oran 2, Algeria..
- Sherif, A.H., and Sawan, S. (2017). Enhancing writing skills among secondary school students in Lebanon by incorporating a practical writing approach. International Journal of Applied Linguistics and English Literature, 6(2), 156-163.
- Taha, and the Indian Youssef Muhammad. (2017). Evaluating written expression through the book of rhetoric and expression for the first grade of secondary school in Sudan: from the point of view of Arabic language teachers (2016 AD) (Doctoral dissertation, University of Gezira).
- Abdul Aziz Al-Mulhim, and Turki, d. (2021). The reality of using smart phone applications in teaching the Arabic language to speakers of other languages at the Institute for Teaching Arabic to Non-Native Speakers at the Islamic University from the point of view of teachers. Journal of the College of Education (Assiut), 37(2), 39-108
- Al-Qeeq, Zaid and Al-Hidmi, Alaa (2021). The difficulties facing school teachers in distance education during the Corona pandemic. Arab Journal for Scientific Publishing, No. 29, 2663-5798.
- Nayef Sabah Nayef, and Abdulkarim Salim Al-Haddad. (2019). The effect of the reciprocal teaching strategy on grammatical understanding and written expression among ninth grade students. Journal of the Islamic University for Educational and Psychological Studies, 27(3).